ИМАЛО ЕДНО ВРЕМЕ...
Старецът разръчка въглените в камината, сложи един наръч сухи цепеници и огънят възкръсна като феникс. Алени б
агри обсипаха стаята. Дървета пукаха в такт с огнените пламъци, а те танцуваха по тавана преплетени в един див, победоносен танц.
Напук на лютата зимна вечер навън, в стаята беше топло и уютно. До камината имаше малка дървена масичка и един голям люлеещ се стол, а пред нея на пода, беше постлан един огромен, пухкав и мек килим.
По корида се чуха глухи стъпки, а миг след това вратата се отвори и се чу детски глас:
- Дядо, дядо разкажи ни приказка...

петък, 16 март 2012 г.

10-те най-значими картини за всички времена

Добре известно е, че колкото и гениална да е една творба, нейното възприятие и оценка е субективно - някои я възхваляват, други я отричат тотално. Това е природата на изкуството. Освен това, в много от случаите, когато става въпрос най-вече за художествени произведения, славата на популярните картини не винаги е признак на изключителен замисъл, талант или невероятни усилия.

Въпреки всички тези условности, авторите в сайта с класации toptenz.net съставиха селекция на 10-те най-значими картини в историята на изкуството, поставяйки всяка от тях в определена категория. Ето какво включва изборът им:

10. „№ 5,1948”

Категория: Най-скъпо платената картина!

Автор: Джаксън Полък

Абстрактният, почти бурен експресионистичен стил на Полък почти винаги предизвиква масова оценка, че става въпрос за елементарен опит за създаване на изкуство. Има обаче и ценители, които искрено се възхищават на работата му и са готови да платят изключително много пари за творбите му. Ако трябва да сме точни най-високата сума, платена за картина на Полък е 156.8 млн. долара от анонимен купувач именно за „№ 5,1948”, което я превръща и в най-скъпата картина в света.

9. „Сватбата на семейство Арнолфини”

Категория: Най-загадъчна!

Автор: Ян ван Ейк

Тази маслена живопис от 1434 г. изобразява италианския търговец Джовани Арнолфини и съпругата му. Без да се вгледате внимателно, лесно може да отхвърлите този портрет просто като поредната бройка старо изкуство с участието на мъртви богати хора. Ако се вгледате по-обстойно обаче, ще видите едно малко кръгло огледало, на което се виждат още двама участници в композицията на картината. Смята се, че единия от персонажите отразяващ се в огледалната повърхност е самият ван Ейк. За другия образ не е известно нищо за съжаление. Учените обаче предполагат, че художникът е използвал увеличителното стъкло, за да нарисува фините детайли на тази напълно ненужна част от пейзажа и по този начин да създаде един от първите образи на великденско яйце в историята на изкуството.

8. „Черния квадрат”

Категория: С най-прост сюжет!

Автор: Казимир Малевич

Роденият в Украйна Малевич се счита за създател на супрематизма, което за всеобща изненада се оказва реална форма на изкуство през 20-те години на 20 век. Основите на този нов жанр в изобразителното изкуство се свеждат до прости геометрични форми, като „Черният квадрат” е най-показателния пример за това.

Очевидно, картината изглежда просто като черен квадрат, но нека това впечатление не ви заблуждава. Почти всяко едно платно на Малевич се оценява на поне 1 млн. долара ако не и повече.

7. „Композиция 8”

Категория: Най-артистична!

Автор: Василий Кандински

Кандински прекарва целият си живот в стремеж да намери перфектната комбинация от форми и цветове, за да покаже на хората как самият той вижда и преживява света. Не е изключено, гледайки „Композиция 8” да си помислите, че авторът е потенциален шизофреник. Съвременните изследователи обаче смятат, че Кандински наистина е страдал от синестезия - състояние на микс от идейни представи на възприятията. Човек с такова психично разстройство е способен да "чува" цветовете и да "вижда" музиката, например. Ако случаят с художника наистина е верен спокойно можем да твърдим, че той е един малцината щастливци, живели в една цветна и мелодична вселена, за която ние простосмъртните можем само да мечтаем.

6. „3-ти Май 1808г.”

Категория: Най-смела!

Автор: Франсиско Гоя

Наблюдавайки картината, спокойно можем да кажем, че излъчването й е доста обезпокоително. Сюжетът показва как отряд войници от армията на Наполеон убива невинни испанци, участвали в съпротивата срещу самия него. Чувствата изливащи се от картината не са героични, не са и вдъхновяващи. Преобладава усещането за страх.

Любопитен факт е, че преди 1814 г., когато е нарисувана картината, нито един художник не е имал смелостта да изобрази такъв сюжет. Всички картини за войната са били възхвала на славата и честта. Гоя слага край на тази традиция като придава напълно нов характер и вид на военната живопис.

Няма коментари:

Публикуване на коментар